Pokud jste uživateli Facebooku nebo Instagramu a nežijete pod kamenem, pravděpodobně jste v posledních několika dnech zaznamenali rozruch kolem předplatného těchto aplikací, díky kterým budete osvobozeni od reklam. Má z toho předplatitel i nějaké další výhody? Jaká je cena? A co dalšího byste měli o tom, co Meta nachystala, vědět?
Nedávno o tom informoval zpravodajský portál ČT24, který na svém oficiálním webu vypustil do prostoru zprávu o tom, že Meta (která provozuje Facebook a Instagram) nabídne placenou verzi pro uživatele. Jedním z možných důvodů, proč se k tomu společnost uchýlila, bylo obejití evropského nařízení o reklamě. (Vzhledem k tomu, že Meta z reklam žije, je pochopitelné, že se jí nějaké případné regulace moc nelíbí.)
„Potřebujeme od vás informace ohledně reklam,“ zní hláška po přihlášení na Facebooku.
V současné době je nabídka placené služby pro uživatele z EU, Švýcarska, Islandu a některých dalších evropských zemí. Pokud (stejně jako my) používáte sociální sítě každý den, pak už na vás dotaz, zda chcete používat verzi aplikace zdarma, už minimálně jednou vyskočil.
Co když vás ale láká placenou verzi těchto sociálních sítí přijmout, ale nevíte, jestli vám to bude vyhovovat? Jak zřídit předplatné? A jak zrušit předplatné, pokud zjistíte, že to není pro vás?
Cena předplatného
Zajímavostí je, že cena předplatného má být pro uživatele odlišná a odvíjí se od toho, na jakém zařízení sociální síť používáte. Při zřízení na webovém prohlížeči se má cena pohybovat na úrovni kolem 245,-/měsíc a na OS Android a iOS by mělo jít o částku kolem 319,-/měsíc.
Proč k tomu došlo?
Irský úřad pro ochranu osobních údajů Metě udělil pokutu v hodnotě 390 milionů eur za to, že uživatelé byli nuceni akceptovat reklamy (které na ně cílí), aby mohli používat Facebook. Vzhledem k tomu, že pro Metu je Evropa druhým nejlukrativnějším regionem po Severní Americe, došlo k tomu, že nyní si platforma vyžádá od uživatele souhlas, zda má zájem o používání aplikace zdarma s reklamou, nebo dá přednost předplatnému bez reklam.
Jak to přesně funguje?
Jak už bylo řečeno, cena se odvíjí od toho, přes jaké médium si předplatné sjednáte. Nejde ale o jediné požadavky a pravidla, která s sebou předplatné přináší. Předplatit si sociální síť bez reklamy mohou například uživatelé od 18 let.
Předplatné se týká všech účtů, které máte v Centru účtů a do konce února by mělo být za jednotnou cenu, bez ohledu na počet účtů. Jde ale jen o dočasné řešení, od 1. března příštího roku bude výše uvedená cena platit jen pro jeden účet a bude se platit i za ty další. Cena se opět bude lišit podle toho, kde předplatné sjednáte. (Na počítači by mělo jít o částku kolem 148,- a na telefonu o částku kolem 185,-.) Pokud tedy spravujete více účtů, a je jedno, zda kvůli práci nebo čistě ze zájmu, placené členství by se vám mohlo celkem prodražit. Dá se očekávat, že při vlastnictví jednoho účtu by se mohla roční částka, kterou za předplatné vydáte, pohybovat na úrovni kolem 2 500,-, za které byste mohli mít něco užitečnějšího.
A co soukromí?
Předplatné by mělo uživatelům umožnit využívat sociální sítě bez reklam. K cílení by se navíc neměly používat informace, které Meta o uživatelích shromažďuje. Na druhou stranu, Meta neříká nic o tom, že nebude data o uživatelích sbírat vůbec. Pouze je nebude používat k cílení reklam.
Nejde možná o zbytečně vynaložené finance, když předplatné automaticky neznamená absenci sbírání vašich osobních dat?
Jak to aktivovat a jak to zrušit?
V posledních dnech na nás začala vyskakovat upozornění, která od nás požadují souhlas či nesouhlas s používáním placené verze vybrané sociální sítě. V případě, že o to nemáte zájem, kliknete na možnost zdarma se zobrazením reklam. V případě, že se rozhodnete pro placenou verzi, stačí, když stisknete možnost, která umožňuje používání placené verze sociální sítě bez reklamy. Důležité je, že Meta v tomto upozornění uvádí, že vaše prostředí aplikace se nezmění. Rozhodnutí navíc může uživatel kdykoliv změnit a upravit svou volbu v nastavení profilu. V nastavení je také možné kdykoliv přidat nebo odebrat účty, na které se to bude vztahovat.
Vyplatí se to?
Na tuto otázku neexistuje jednoznačná odpověď, protože chování každého z nás na sociálních sítích je odlišné. Odlišuje se i naše schopnost reklamy vnímat a reagovat na ně. (Autorka článku v tuto chvíli otevřeně přiznává, že na sociálních sítích nevěnuje reklamám příliš velkou pozornost.) V případě, že vás nějaká placená reklama obtěžuje nebo pobuřuje, u příspěvku je možné ho skrýt a udat důvod, proč už ho nechcete dál vídat. V případě, že na to systém nějak nereaguje a reklama se za nějakou dobu objeví znovu (což se stalo zatím jen v minimu případů), je možné zablokovat zobrazování všech reklam od vybraného inzerenta.
V hlubokých vodách nastavení profilu je dokonce možné vidět, jaké okruhy témat vám síť přisoudila jako zájmy, na základě kterých pak může reklamu zacílit. V případě nutnosti je možné tyto informace pročistit. Cesta je jednoduchá, na FB půjdete do nastavení profilu, následně vyberete “Nastavení”, “Centrum účtu” a zvolíte “Předvolby pro reklamy”. Zde uvidíte “Témata reklam” a “Nastavení reklam”, kde můžete udávat, zda chcete zobrazovat více nebo méně reklam od daného tématu. Vybrat lze i to, zda vás může někdo oslovit na základě věku, zaměstnavatele, vztahového statusu a podobně.
Pokud ale budete chtít placenou verzi některé ze sociálních sítí vyzkoušet, pravděpodobně se nic nestane. Jen z našeho pohledu jsou to možná zbytečně vynaložené finance, když předplatné automaticky neznamená absenci sbírání vašich osobních dat.
Výhody a nevýhody předplatného
- Soukromé informace nejsou využity v rámci reklam
- Facebook a Instagram bez reklam
- Předplatné automaticky neznamená absenci sbírání vašich osobních dat
- Předvolby pro reklamy lze nastavit i ve verzi zdrama
- Cena může být pro některé uživatele překážkou
Nezapomeňte, že využití této služby je u každého individuální a sami musíte vyhodnotit, zda se vám předplatné Facebooku či Instagramu vyplatí.