Milujete výhodné nákupy ze zahraničních portálů? Pak určitě budete znát Shein, který v poslední době trochu ustupuje Temu. Ani tato prodejní platforma ale rozhodně není úplně křišťálově čistá. Co byste tedy měli před případnou (další) objednávkou vědět?
O Temu, Fruugo a dalších pochybných internetových tržištích jsme tu už někdy v minulosti mluvili. To ale nejsou jediné prodejní platformy, které nabízí zboží z Číny. Ještě celkem nedávno se na výsluní fast fashion (poté, co o jeho místo agresivně usiluje Temu) vyhříval web Shein, na kterém je možné objednat různé druhy zboží za naprosto neuvěřitelné ceny.
Zatímco někteří lidé v tom vidí příležitost, jak za malé peníze udělat hodně parády, s postupujícím časem se množí nejrůznější kauzy a potíže, které poukazují na to, že Shein je vše, ale rozhodně ne kvalitní, transparentní, a v některých případech dokonce bezpečný.
Co se tedy o případných nákupech na Shein vyplatí vědět?
Shein krade design jiných tvůrců
Shein si zakládá na tom, že denně přidává do nabídky obrovské množství nového zboží, které se musí odlišovat od toho, co už v sortimentu je. A protože kreativita nebývá bezedná, občas si “skočí” za menšími a méně známými návrháři, od kterých si design pro své výrobky jednoduše “půjčí”.
Ne všichni tvůrci, kteří přijdou na to, že tento gigant zneužívá jejich nápady, mají dost prostředků na to, aby se mohli bránit právní cestou. Pár takových se už každopádně našlo a vystoupili proti Shein veřejně.
Co z toho plyne? Že se Shein neštítí krást cizí práci, vydávat ji za svou a pak se ještě tváří, že je vše v naprostém pořádku. Asi se shodneme na tom, že takový postup není zrovna etický. Co myslíte?
Nebezpečné chemikálie
Ještě o třídu horší než krádež designu jsou nebezpečné chemikálie ve výrobcích, které mohou několikanásobně překračovat bezpečnostní limity. Dokonce se jedná i o zboží, které je určeno pro děti.
Testy 47 výrobků SHEIN zjistily, že sedm z nich (15 %) obsahuje nebezpečné chemické látky, které překračují limity stanovené předpisy EU, přičemž pět z těchto výrobků překračuje limity o 100 % nebo více, zatímco podle testů celkem 15 výrobků obsahuje nebezpečné chemické látky v míře vzbuzující obavy (32 %).
Greenpeace Německo zakoupilo 42 položek, včetně oděvů a obuvi pro muže, ženy, děti a kojence, na webových stránkách SHEIN v Rakousku, Německu, Itálii, Španělsku a Švýcarsku a pět položek z pop-up obchodu v Mnichově. Výrobky byly zaslány do nezávislé laboratoře BUI k chemické analýze.
Zjištění – mezi nimiž jsou velmi vysoké hodnoty ftalátů v obuvi a formaldehydu v šatech pro holčičku – podle německé pobočky Greenpeace dokazují nedbalý přístup společnosti SHEIN k rizikům pro životní prostředí a lidské zdraví spojeným s používáním nebezpečných chemických látek v honbě za ziskem. Ještě horší je, že podle zprávy společnost se sídlem v čínském Nanjingu porušuje předpisy EU o ochraně životního prostředí v oblasti chemických látek a ohrožuje zdraví spotřebitelů i pracovníků dodavatelů, kteří výrobky vyrábějí.
Nošení a používání výrobků z Shein tedy může představovat i značné zdravotní riziko, které se navíc nemusí projevit hned, ale klidně až po letech.
Neudržitelný model podnikání
Jednoduše řečeno, společnost Shein denně vyrábí ohromující množství zboží – hlavní důvod, proč je její model neudržitelný. Generální ředitelka společnosti Shein Molly Miao uvedla, že každá položka se vyrábí pouze v malém množství, mezi 50-100 kusy denně, než se stane populární a je pak vyráběna ve velkém. Podle zprávy Synthetics Anonymous 2.0, která byla zveřejněna na téma udržitelnosti módy, však výrobci při rychlém použití panenského polyesteru a velké spotřebě ropy vychrlí stejné množství CO2 jako přibližně 180 uhelných elektráren.
Práva a pracovní podmínky zaměstnanců
O moc lépe z toho Shein nevychází ani s ohledem na otázku podmínek a práv svých zaměstnanců. Dlouhé vyšetřování časopisu Wired nejprve popsalo, jak dělníci i spotřebitelé trpí při výrobě oblečení, zatímco dokument britského kanálu Channel 4 zjistil, že zaměstnanci společnosti Shein pracují na 75hodinové směny a mají jen velmi málo volna. Švýcarská organizace Public Eye pak v listopadu zveřejnila další podrobnou zprávu, která obvinila společnost Shein z porušování čínských pracovních zákonů. Skupina najala nezávislé čínské výzkumníky, aby sledovali výrobní a balicí proces společnosti Shein v Číně a Evropě, a zjistila, že mnoho z nich provozuje neformální továrny zřízené v obytných budovách.
Ochránci práv a novináři také odhalili důkazy, že bikiny Shein za 11 dolarů a topy za 7 dolarů vyráběli lidé pracující v nebezpečných dílnách, kde chyběly bezpečnostní protokoly, jako jsou okna a nouzové východy. Mnozí z nich také pracovali bez smluv nebo bez požadavků na minimální mzdu.
Dokumentární film stanice Channel4 nazvaný Inside The Shein Machine vyslal tajné kamery, aby natočily dělníky v továrně, kteří byli nuceni pracovat v sedmnáctihodinových směnách, aby vyrobili stovky kusů oděvů denně. V jedné továrně dostávali denní základní mzdu 20 dolarů, která jim byla v případě chyb v oděvech stržena o 14 dolarů.
Pochybné pozadí Shein
Dalším hřebíčkem do rakve obchodu, který prodává nekvalitní a v mnoha ohledech jinak problematické zboží, je i jeho zvláštní pozadí. Miliardář a generální ředitel Sky Xu začal podnikat v roce 2008 jako e-shop s prodejem svatebních šatů vyrobených v Číně a později přijal název SheInside.
V roce 2015 Xu přesunul podnikání na oděvy rychlé módy a změnil značku na Shein, což se vyslovuje „she-in“. Vzestup společnosti však přišel až v roce 2020, kdy zákazníci v karanténě poskytli elektronickému obchodu podporu.
Xuovo zázemí v oblasti SEO a marketingu prospělo tomu, že se společnost zaměřila na digitální technologie. O Xuovi, který je ještě uzavřenější než společnost, kterou vybudoval, se toho moc neví.
Znečištění životního prostředí
Společnost je známá svým tajnůstkářstvím a nedostatečnou transparentností dodavatelského řetězce. Dostala se pod palbu kritiky za produkci extrémně velkého množství oděvů, které podle zpráv přispívají k přeplněným skládkám a emisím 6,3 milionu tun oxidu uhličitého ročně.
Z údajů analytické společnosti Edited navíc vychází, že společnost ročně vytvoří přibližně 314 877 nových modelů. H&M pro srovnání produkuje pouhých 4 414 nových modelů.
A co dál?
Česká verze webu Shein neexistuje. Nakupovat se navíc nedá v korunách, ale v eurech. Obchodní podmínky jsou navíc v cizím jazyce, takže pokud by se do nich chtěl podívat někdo, kdo danou řeč neumí, pak má velkou smůlu.
Stejně, jako mnoho jiných problematických asijských obchodů a galerií Shein kombinuje lámanou češtinu a angličtinu.
Nakupujete na Shein nebo na podobném webu? Pokud ano, řešili jste někdy environmentální, sociální a zdravotní dopady takového businessu, nebo takové věci neřešíte a je pro vás důležité to, že je zboží stylové a levné?