Temu – lze nákup skutečně doporučit?

Temu jako mezinárodní hit strhlo učiněnou lavinu zájmu o levné zboží, které u nás často není vůbec k dostání. A dokonce za takové ceny, nad kterými musí většina lidí doslova kroutit hlavou. (Ne nadarmo má Temu slogan Nakupovat jako milionář.) Měly by vás ale Temu reklamy, které se často nachází na sociálních sítích a ve vyhledávačích, motivovat k objednávce?

Osobně jsme se již setkali s tím, že Temu přicházelo na přetřes během společenských událostí, během kterých si lidé vyměňovali své zkušenosti se zahraničními nákupy. Také si čím dál častěji všímáme nejrůznějších zahraničních videí a článků, které upozorňují na to, že Temu vlastně nemusí být tak krystalicky čisté a výhodné, jak se snaží na první pohled tvářit. A právě to byl jeden z impulsů, který nás dovedl až k tomu, že se mu věnujeme na tomto portále.

Je nákup na Temu bezpečný?

Je skutečně Temu důvěryhodný? Pokud jde o celkový nákup zboží, většina zákazníků uvádí, že měla pozitivní zkušenost. Kámen úrazu však spočívá v neprůhlednosti celého nákupu. Temu totiž není klasický e-shop, ale on-line tržiště. Problém také může nastat při placení cla (při nákupu za větší částku) nebo při doručení zboží, kdy vám přijde to, co jste nechtěli (například rozbité či nekvalitní zboží). Dále existují pochybnosti o kybernetické bezpečnosti Temu nebo o pracovních podmínkách lidí, kteří vyrábějí inzerované produkty na Temu.

Není to klasický e-shop, ale on-line tržiště.

O tom, že se máte vyhýbat webu zvanému Fruugo nebo Rivalenti, to už jistě víte. Jenže, u Temu je situace o dost odlišná. Velkou měrou i kvůli tomu, že ho masivně propagují influenceři z Česka i ze zahraničí. A jejich recenze jsou (mnohdy) překvapivě kladné. Tak v čem přesně by mohl být z pohledu normálního smrtelníka problém?

Na to se spolu podíváme právě teď.

Co je to Temu?

Temu
Temu se stalo mezinárodním hitem. Spojuje spotřebitele s prodejci, značkami a výrobci z celého světa. Nejde o klasický e-shop. Jedná se totiž o on-line tržiště.

Temu je dle svých slov společnost, která je zaměřená na elektronické obchodování. Technicky vzato spojuje spotřebitele s prodejci, značkami a výrobci z celého světa. Takže to není klasický e-shop, ale on-line tržiště. (V tomto ohledu tedy není velký rozdíl mezi Temu vs. AliExpress.) Podle dostupných informací má nabízet kvalitní zboží za velkoobchodní ceny (což má ospravedlňovat, proč jsou na webu Temu tisíce položek za někdy až skutečně hodně podezřele nízké částky).

Tip: Už jste četli recenzi na Balando?

Abychom si udělali trochu jasnější představu, seženete tu například umělé nehty za 17,-, dámské lodičky kolem 200-300,-, pánské hodinky za 88,- či bezdrátová sluchátka za 151,-. (Ta mají být dokonce i vodotěsná.) Mnohé také k nákupu přesvědčí standardní doprava zdarma. Tím spíš, když jsou Vánoce za dveřmi a většina domácnosti se snaží šetřit. Každé snížení výdajů se v očích mnohých (a to nejen v tomto čase) prostě počítá jako bod k dobru.

Zajímavostí je také to, že společnost tvrdí, že si každý zaslouží žít život, o kterém sní, údajně respektuje inkluzi a diverzitu, má integritu (poctivost, etika a důvěryhodnost) a je společensky odpovědná. Je to ale pravda?

Temu – lze nákup skutečně doporučit?
Jsou hodnoty, které Temu deklaruje, skutečně pravdivé?

Jak je možné, že Temu prodává tak levně? Nejspíš prodělává!

Jednou z hodně diskutovaných otázek je to, jak je možné, že Temu prodává své zboží tak levně a ještě zákazníkům nabízí dopravu zdarma. Zaměřily se na to některé známé portály a na základě své investigace dospěly k závěru, že Temu musí na svém aktuálním modelu  s velkou pravděpodobností prodělávat. (Což je zvláštní, protože většina obchodníků chce zisk.) Má to ale svoji logiku. Ve světě, kterému vládne Amazon, Shein, AliExpress a další konkurence, může být nasazení levných cen a agresivní kampaně výhodné v tom, že uživatelé opustí konkurenci a naučí se nakupovat jinde. Takže vlastně ani tolik nevadí investovat velké peníze do reklamy. (Určitě jste už slyšeli o Temu reklamě na Super Bowl.)

Temu – lze nákup skutečně doporučit?
Temu těží z masivního a úspěšného marketingu. Všeobecně známou se stala Temu reklama na Super Bowl.

Proč před tím někteří varují?

Uživatelské zkušenosti obvykle hovoří jasně. Lidé jsou často s tím, co jim přijde domů, spokojení. Tak kde je potíž? Jednou z věcí, kterou potřebujete vědět, je to, že minimální objednávka na Temu musí být v naší měně alespoň za 220,-. Pokud navíc nakoupíte zboží v přepočtu za 3 600,-, počítejte s nutností doplácet DPH a clo. Lákavá nemusí být ani možnost vrácení zboží do 90 dní, protože čas začíná plynout od momentu, kdy učiníte objednávku. Ne až od chvíle, kdy vám zboží dorazí domů. Do avizovaných 90 dnů to tedy nemusíte stíhat. Problematické může být i kolo štěstí a další hry, které zákazníky motivují k tomu, aby se stali závislí na získávání dalších slev. Po získání slevy je navíc na potenciální kupující vyvíjen časový nátlak, aby dokončili objednávku co nejdříve.

Dále je docela dobře možné, že:

  • Temu s velkou pravděpodobností využívá nucenou práci v dodavatelských řetězcích
  • Temu nebude až tak úplně bezpečné (vyvolává totiž obavy odborníků na kybernetickou bezpečnost, tím spíš, že sesterské společnosti Pinduoduo pozastavil Google přístup do obchodu s aplikacemi, obsahovala totiž škodlivý software => Temu je součástí systému aplikací Pinduoduo, takže obava je docela oprávněná)
  • Vám nepřijde to, co jste chtěli, případně to bude v jiné kvalitě či rozbité (ano, i to se stává)

Někteří lidé se také snaží zjistit, zda zdánlivě výhodné značkové nabídky jinak drahých produktů nejsou třeba padělky. (Což se také rozhodně nedá vyloučit.)

NÚKIB

Situace okolo Temu se neustále vyvíjí a velký prostor je mu věnován i v současné době (duben a květen 2024). Před nákupy zde začal varovat například i NÚKIB (Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost), což opět nevěstí úplně nic dobrého. Tento úřad v současné době prověřuje jak e-shop, tak jeho aplikaci.

Herní model chování

V nedávném článku webové verze časopisu Respekt, který se Temu a novým zjištěním také hlouběji věnoval, se můžeme dočíst i další zajímavé informace, které souvisí s tím, že Temu svou agresivní reklamou podporuje impulsivní nákupy a bezcílné bloumání po aplikaci, které může být i kvůli nízkým cenám velmi návykové. Temu se neštítí používat ani různé nátlakové techniky, ke kterým patří třeba i časová omezenost nabídek. Vývojáři aplikace se také snaží zákazníka udržet v nákupním procesu například i kolem štěstí, což může trochu připomínat Rondo. Asi opět nemusíme vysvětlovat, že to může podpořit závislost a nežádoucí chování.

Na druhou stranu, ve srovnání s mnoha jinými tržišti a aplikacemi vám s největší pravděpodobností přijde domů to, co jste viděli na obrázku. A i rychlost dopravy je značná, v průměru to zboží až k vám domů trvá asi jen 8 dní. Popularita Temu tedy souvisí jak s agresivní reklamou a ne vždy čistými praktikami, tak s tím, že se snaží zákazníkům (ve srovnání s konkurencí) nabídnout trochu lepší služby.

Čeká ho regulace?

Vzhledem k tomu, že Temu nabízí úplně nový model, který se chová skoro jako sociální síť a podporuje návyk na hraní, možná je jen otázkou času, kdy dojde k jeho přísnější regulaci. (O které se také začíná v poslední době celkem hodně mluvit.) Mezi největší české kritiky Temu v této oblasti patří Ruslan Skopal, který je spolumajitelem obchodu Trenýrkárna, a který upozorňuje na to, že zatímco podnikatelé v ČR a EU se musí řídit přísnými podmínkami na kvalitu zboží, jeho původ, pracovních podmínek a ochrany zákazníka, Temu a podobné aplikace mohou tato nařízení a regulace obcházet, čímž staví české a evropské podnikatele do horší pozice.

Stížnost na Temu také podala česká Asociace pro elektronickou komerci (APEK), která sdružuje české e-shopy. Temu, i když operuje v Česku, totiž nedodržuje informační povinnost, což je například právní odpovědnost za vady. I kdyby navíc Temu jednoho dne zmizelo, nebo ho čekal útlum, jako tomu bylo třeba u Wish, dá se předpokládat, že jeho model okopírují jiní. Například neméně podezřelý TikTok, který se chce víc zaměřit na prodej.

Jak tedy vidíte, i když se Temu snaží na první pohled tvářit jako bezproblémová společnost, které leží na srdci společenské hodnoty a integrita, opravdu to nemusí být tak, jak to na první pohled vypadá.

Co bychom vám tedy poradili? Určitě situaci sledovat a před nákupem se opakovaně ptát, zda vám stojí levný úlovek opravdu za to. Obezřetnost je u každé zdánlivě perfektní nabídky, kolem které je navíc tolik dohadů a pochybností, vždy namístě.

 

Celkové hodnocení

Ohodnoťte kliknutím na počet hvězd.

Hodnocení 3.8 / 5. Počet hlasů: 104

Buďte první, kdo ohodnotí tento článek.

13 komentářů u „Temu – lze nákup skutečně doporučit?“

    • Dobrý den, Temu je on-line tržiště, které zasílá zboží ze zemí mimo EU (jako například Wish, AliExpress a podobně), ne běžný e-shop. Každý provozovatel, včetně e-shopů, sám určuje, jaké platební metody a způsoby dopravy dá (potenciálním) zákazníkům k výběru. Řešení vaší situace jsou tedy v zásadě dvě: Buď si pro nákup na Temu kartu pořídíte (případně zkusíte jiný z nabízených způsobů platby předem, které Temu umožňuje), nebo na tomto webu nelze ve vašem případě nakupovat. Jiné řešení tato situace bohužel (minimálně v tuto chvíli) nemá.

      Odpovědět
  1. Objednala jsem si na Temu s doručením na adresu. Temu odesílá automaticky vše na Zásilkovnu, nikoliv na uvedenou adresu. Pokud je příjemce nechodící senior, Zásilkovna odmítá přesměrovat zásilku na adresu příjemce a automaticky vrací balík zpět na Temu. TEMU UŽ NIKDY !!!!!

    Odpovědět
  2. Nákup zboží je skutečně velmi lákavý-zkusila jsem to třikrát. A marně. Nevím, jak zboží vyzvednout ze Z-Boxu, nemám nikoho, kdo by mě pomohl a neexistuje možnost žádné domluvy. Ano-není to e-shop, ale to každý neví. A není ničí povinnost vlastnit chytrý mobil, nebo vůbec mobil. Platila jsem kartou v dobré víře, že zboží obdržím jak jsem zvyklá u e-shopů, teď jsem zvědavá, jestli mě vrátí peníze.

    Odpovědět
  3. Je třeba zvažít zda je to bezproblémové jak se snaží nám namluvit právě tento obchod. Nejsme přeci tak bohatí , abychom šli do takových rizik. Zvláště zaráží , že posílají zboží , které jste si neobjednali !

    Odpovědět
  4. No tak já to zkusila, i když dopředu běžně neplatím, a vše mi přišlo v pořádku a včas. Jediné, co mě zaskočilo je skutečnost, že platební údaje zůstaly uložené, na to jsem přišla při druhé objednávce…takže v tom vidím jediný problém…

    Odpovědět
  5. Objednala jsem na Temu zboží přes 5 000Kč a chtěla zaplatit, toto mi nešlo provést(přišel mejl, že není možné objednávku potvrdit z důvodu neuskutečněné platby), proto jsem zaplatila jinou kartou. Zboží jsem objednala 13.1.2024 a ani po téměř 2 týdnech nepřišlo žádné potvrzení..platba sice proběhla, ale přišel mi anglicky psaný mejl, vypadá to tedy, že jsem o peníze přišla…buďte opatrní při objednávce, na tento portál již nepůjdu, posílala jsem i potvrzení platby a nic, žádná odezva…udělejte si obrázek sami a příště asi budu přemýšlet hlavou, než se zabořit do jejich stránek a bláznivě objednávat…

    Odpovědět
  6. Problém je s vrácením zboží.
    Vyzvednete zasilku v zasilkovne,ale vratku nevezmou.
    Musíte hledat dpd – po měsíci mi přišla SMS,že zásilka nemohla být doručena – mám prý zažádat o nové doručení. Ale jak?,navíc budu muset zaplatit postovne a když to zase nedorazí tak mi TEMU strhne z účtu cenu vraceneho zboží

    Odpovědět
  7. Nakoupila jsem poprvé a naposledy. Oblečení přišlo úplně jiné a kvalita – to je hrůza !!!
    Vůbec neodpovídá obrázku.
    Hadry na podlahu vypadají lépe, než tento hnusný a smradlavý aušus.
    Co se týká reklamace – to je další nekonečná a neřešitelná věc.
    Temu nikdy !!!

    Odpovědět

Napsat komentář